VoIP tarkoittaa ‘Voice over IP’. Se tarkoittaa, että soitat internetin kautta perinteisen puhelinlinjan sijaan. Puhelinyhteyden saatavuus on jokaiselle yritykselle erittäin tärkeää, ja valinta VoIP-puheluiden tai perinteisen linjan välillä onkin merkittävä. Mitkä ovat syyt valita VoIP?

Ei enää riippuvainen yhdestä johdosta

Perinteinen puhelinlinja tulee rakennukseen yhden johdon kautta. Tämä ei sinänsä ole ongelma, mutta jos johdossa tai siihen liittyvässä palvelussa ilmenee ongelma, ei ole mitään varajärjestelmää. Linja on poissa käytöstä, kunnes ongelma on ratkaistu. VoIP:n avulla puhelinlinja kulkee internetin kautta. Se on vakaa linja, jossa on lisäksi lukuisia varajärjestelmämahdollisuuksia. Internet-yhteys voidaan esimerkiksi siirtää toisen yhteyden (kuten 4G) kautta tai puhelut voidaan ohjata matkapuhelimiin.

VoIP on usein edullinen valinta

Riippuen yrityksessä käytettävien puhelimien määrästä, VoIP on usein edullinen valinta. VoIP on helppo ja nopea laajentaa tai supistaa, ja alkuperäinen asennus ei ole kallis. Tärkein syy, miksi VoIP on edullinen valinta, on kuitenkin se, että internetin kautta soittaminen on yksinkertaisesti halvempaa kuin perinteisen puhelinlinjan kautta soittaminen.

VoIP:llä on paljon parempi äänenlaatu

VoIP:n kautta soittamisen äänenlaatu on huomattavasti parempi kuin perinteisen puhelinlinjan kautta soittamisen. Riippuen käytettävissä olevasta internetnopeudesta ja käytetyn puhelimen laadusta, VoIP:llä voidaan jopa saavuttaa HD-laatuinen puhelu.

Joustava laajentaminen ja supistaminen

VoIP:n avulla voidaan, toisin kuin muiden ratkaisujen kanssa, erittäin helposti laajentaa tai supistaa puhelinnumeroiden määrää. Tämä on digitaalista ja nopeasti itse hallittavissa.

VoIP on sijainnista riippumaton

Niin kauan kuin internet on käytettävissä, VoIP-yhteyden kautta voidaan soittaa. Toisin kuin perinteisessä puhelinlinjassa, jossa olet riippuvainen siitä, missä linja tulee sisään, olet vain riippuvainen käytettävissä olevasta internetyhteydestä.

Helppo integroida

VoIP on helppo yhdistää muihin järjestelmiin. Esimerkiksi CRM-järjestelmän kanssa on mahdollista tehdä yhdistelmiä. Myös hälytysjärjestelmiin voidaan tehdä yhdistelmiä.

Mihin kiinnittää huomiota VoIP:n valinnassa?

Monia hyviä syitä siis valita VoIP yrityksellesi. Mutta mihin sinun tulisi kiinnittää huomiota hankinnassa?

  • Mieti, haluatko soittaa soft- vai hard-puhelimilla. Hard-puhelin on fyysinen VoIP-puhelin ja soft-puhelin toimii ohjelmiston kautta tietokoneellasi tai matkapuhelimellasi. Lue lisää tästä artikkelista: https://www.belfabriek.nl/artikelen/voip-verschil-hardphone-softphone.
  • Katso tarjottavia lisäpalveluita. Jos valitset VoIP:n Belfabriekin kautta, on paljon mahdollisuuksia hankkia lisäpalveluita tarpeidesi ja toiveidesi mukaan. Ajattele valikkovalintoja, suoraa yhdistämistä tai digitaalista vastaajaa.
  • Mieti puhelinnumeroitasi. Onko sinulla jo palvelunumero ja haluatko säilyttää sen? Numeronsiirto on mahdollista Belfabriekillä. Jos sinulla ei vielä ole, mutta haluat sellaisen, mieti 0800-, 0900-, 085- tai 088-puhelinnumeron mahdollisuuksia.