Mikä on VoIP?

VoIP voidaan kuvata puheluiden soittamisena internetyhteyden kautta. Yhä useammat yrittäjät siirtyvät paikallisesta puhelinkeskuksesta niin sanottuun ‘hosted VOIP’ -ratkaisuun.

Tärkeimmät syyt tähän ovat, että se on halvempaa ja huomattavasti joustavampaa. Viime vuosina olemme yhä enemmän alkaneet työskennellä kotoa käsin. Vanhanaikaisen puhelinkeskuksen kanssa tämä on hankalaa puheluiden saatavuuden kannalta. Mutta VoIP:n avulla on mahdollista siirtää puhelut myös mobiililaitteeseen. Puhelinkeskus on saavutettavissa kaikkialla, missä on internet. Myös ulkomailla, esimerkiksi kun olet liikematkalla. Tekninen ylläpito hoidetaan VoIP-palveluntarjoajan toimesta. Siitä ei tarvitse enää huolehtia. Ja mainitsimmeko jo, että se on edullisempaa? Syitä on siis riittävästi siirtyä. Kun valitset liiketoimintapuhelut VoIP:n kautta, sinulla on valittavana erilaisia VoIP-puhelinnumeroita. Minkä numeron valitset, riippuu siitä, miten haluat asiakkaiden tavoittavan sinut. On useita tärkeitä valintoja, jotka auttavat määrittämään, minkä tyyppinen puhelinnumero sopii sinulle parhaiten. Myöhemmin tässä artikkelissa selitämme erilaisten VoIP-puhelinnumeroiden erot.

On myös hyvä tietää, että voit helposti siirtyä VoIP-telekom-ratkaisuun nykyisellä puhelinnumerollasi. Numeron säilyttäminen ei ole ongelma. Ammattikielellä tätä kutsutaan myös numeron siirto. Asiakkaat ja muut suhteet eivät siis huomaa siirtymistä. Ainoa asia, jonka he ehkä huomaavat, on, että olet paremmin puhelimitse tavoitettavissa, linjan laatu on parempi ja puhelinyhteys yritykseesi jättää ammattimaisemman vaikutelman.

VoIP-telekomin edut pähkinänkuoressa

  • Periaatteessa voit käydä lähes rajattoman määrän puheluita samanaikaisesti. Organisaatiosi ei tarvitse enää koskaan olla “varattu”, kun sinulla on riittävästi puhelinhenkilöstöä.
  • Aina tavoitettavissa myös internet- ja sähkökatkosten aikana. Ehkä ajattelit, että VoIP:n kanssa puhelut eivät ole mahdollisia tällaisissa häiriötilanteissa. Mikään ei voisi olla kauempana totuudesta. Tällaisessa tapauksessa saapuvat puhelut voidaan yhdellä napin painalluksella siirtää matkapuhelimeen.
  • Vähemmän kaapeleita Kukaan ei pidä kaapeliviidakosta toimistossa. Siirtämällä puhelut pilveen, luodaan myös “rauhaa” tällä alueella.
  • Etätyöskentely Uusi työskentelytapa oli jo jonkin aikaa tasaisesti nousussa. Mutta se kiihtyi vuoden 2020 alussa koronaviruspandemian vuoksi. Monet organisaatiot joutuivat pakon edessä antamaan työntekijöiden työskennellä kotoa käsin. Tämä toi suuria haasteita yrityksille, jotka edelleen työskentelivät fyysisen puhelinkeskuksen kanssa toimistolla. Ei kuitenkaan yrityksille, jotka olivat jo omaksuneet VoIP-telekomin. Yhdellä napin painalluksella he pystyivät antamaan työntekijöille mahdollisuuden käydä liiketoimintapuheluita kotoa käsin. Mutta miten tiedät, onko saapuva puhelu liiketoiminnallinen vai henkilökohtainen tässä tilanteessa? Hyvin yksinkertaista, ennakkosoittoääni voidaan asettaa ilman lisäkustannuksia Belfabriekin modernin VoIP-ratkaisun kautta. Näin kaikki kollegat tietävät tarkalleen, onko saapuva puhelu liiketoiminnallinen vai onko se ehkä puoliso, jolla on kysymys ostoksista, jotka on vielä tehtävä. Lukuvinkki: tutustu etätyöskentelysarjaamme.

Mitkä ovat eri tyypit VoIP-puhelinnumeroita?

VoIP-puhelinnumeroiden saatavuudessa on melko paljon valinnanvaraa. Voimme erottaa:

  • Alueelliset puhelinnumerot
  • Kansainväliset puhelinnumerot
  • 0800- ja 0900-numerot
  • 088- ja 085-numerot

Paikallinen tai jopa kansainvälinen

Kun yritykselläsi on vahva paikallinen luonne tai kun haluat selvästi säilyttää yhteyden tiettyyn alueeseen, voit valita paikallisen numeron, kuten esimerkiksi 010 tai 020 numeron. Soittavat asiakkaat tunnistavat, että puhelinnumero on paikallinen. Paikallisen numeron säilyttäminen voi myös olla hyödyllistä, kun muutat. Ehkä monet asiakkaat ovat tunteneet puhelinnumerosi jo vuosia, ja kun siirryt VoIP:iin, haluat säilyttää sen numeron. Koska paikallisen puhelinnumeron valinta on mahdollista VoIP:n kautta, se on mahdollista.

Kun et ole paikallisesti, vaan kansainvälisesti suuntautunut, voi olla, että haluat ohjata asiakkaat tietyissä maissa tai ulkomaisilla alueilla ulkomaiseen puhelinnumeroon. Tämä on mahdollista monissa maissa, mukaan lukien Saksa, Belgia, Yhdistynyt kuningaskunta ja Yhdysvallat. Kysy kansainväliseltä numeropöydältämme, mitkä numerot ovat saatavilla ja mahdollisia!

Maksaminen minuutilta

Kun haluat, että soittavat asiakkaat maksavat puhelusta tai minuutilta, 0900-numero on looginen valinta. 0900-numerossa soittaja maksaa nimittäin maksun. Asiakkaan maksaminen puhelusta voi olla hyvä valinta, jos haluat perustaa maksullisen tukipalvelun.

Ilmaiset puhelut

Voi myös olla, että et halua asiakkaidesi maksavan puhelusta lainkaan. Kun haluat tarjota asiakkaille ilmaisen puhelinnumeron VoIP:n kautta, 0800-numero on looginen valinta. Tässä tapauksessa tilanne on päinvastainen kuin 0900-numerossa. 0800-numerossa vastaanottaja maksaa nimittäin kustannukset, eikä soittajalle aiheudu kustannuksia puhelusta.

Tarvitsetko 100 puhelinnumeroa vai vain muutaman?

Kun tarvitset paljon puhelinnumeroita samanaikaisesti (jopa satoja kerralla), 088-numerosarja on täydellinen valinta. Tässä tapauksessa toimitetaan suuria määriä puhelinnumeroita kerralla. 085-puhelinnumerossa ei ole mahdollista hankkia satoja kerralla. Tämäntyyppinen puhelinnumero sopii siis erityisesti, kun tarvitaan vain 1 tai muutama puhelinnumero. Molemmissa numeroissa on paikallinen hinta. Sekä 085 että 088 eivät ole sidottuja tiettyyn Alankomaiden kaupunkiin tai alueeseen. Näitä pidetään siis kansallisina puhelinnumeroina, ja ne ovat yleisesti tunnettuja potentiaalisille asiakkaille Maastrichtista Groningeniin.

Yllä olevat harkinnat voivat auttaa valitsemaan eri VoIP-puhelinnumeroiden välillä. Etkö pääse eteenpäin? Autamme sinua mielellämme!

Kaikki herkut ja kellot nyt myös PK-yrityksille

Kun soitat suurelle organisaatiolle, kuten esimerkiksi pankille, huomaat useita asioita. Saattaa olla tervetuloviesti, valikkovalinta, hyvin usein kuulet myös jotain tyyliin “tämä puhelu voidaan nauhoittaa koulutustarkoituksiin”, ja jos on kiire, voi olla jonotus. Vielä äskettäin tällaiset toiminnot tuntuivat saavuttamattomilta yksinyrittäjille ja PK-yrityksille. Mutta VoIP-telekom-palveluiden myötä nämä ovat nyt myös pienempien organisaatioiden saatavilla helposti ja edullisesti. Belfabriekissa kaikki nämä hyödylliset toiminnot sisältyvät jopa täysin rajoittamattomasti!