VoIP (Voice over Internet Protocol) on puhelinteknologia, joka tarjoaa valtavia kustannussäästöjä ja joustavuutta kaiken kokoisille organisaatioille. Maailmanlaajuiset yritykset, mutta myös pk-yritykset ja itsenäiset ammatinharjoittajat siirtyvät yhä enemmän VoIP:iin mahdollistamaan uuden aikakauden ketteryyden ja edullisuuden liiketoiminnan puhelinpalveluissa. Kun olet tehnyt päätöksen VoIP:sta, kohtaat heti uuden valinnan. Minkä VoIP-palveluntarjoajan valitsen?

Mihin sinun tulisi kiinnittää huomiota?

Hyvin harkitun valinnan tekeminen on erittäin tärkeää. Huolimatta internet- ja mobiiliteknologioiden lisääntyneestä yleisyydestä, kuluttajat valitsevat usein edelleen puhelimen ongelmien ratkaisemiseksi. Valintaa tehdessäsi suosittelemme kiinnittämään huomiota seuraaviin seikkoihin.

  • Ymmärrä VoIP-tarpeesi

Sinun tulee selvittää, millaista VoIP-ratkaisua tarvitset. Etsitkö puhelinkeskusta, joka integroidaan nykyiseen yritykseesi, vai etsitkö sen korvaamista ja haluatko kaiken tapahtuvan pilven kautta Hosted/Cloud VoIP:n avulla?

  • Varmista, että palveluntarjoaja voi tarjota hätätilasuunnitelman

VoIP on luotettava, mutta vain yhtä luotettava kuin internetyhteytesi. On todennäköisesti hetkiä, jolloin koet yhteyden menetyksen, mikä voi keskeyttää liiketoimintaviestinnän. Varmista, että palveluntarjoajallasi on hätätilasuunnitelma, joka kattaa tilapäisen katkoksen ja rajoittaa siten vahinkoja. Ajattele esimerkiksi työntekijöidesi matkapuhelimien yhdistämistä VoIP-järjestelmään.

  • Varmista, että puhelun laatu on kunnossa

Varmista, että potentiaalinen VoIP-toimittaja takaa korkean puhelunlaadun arvioimalla verkkoliikennettä, osoittamalla riittävästi kaistanleveyttä ja priorisoimalla yrityksesi liikennettä tehokkaasti puhelunlaadun suojaamiseksi.

  • Kysy verkon johdonmukaisuudesta

Johdonmukaisuus on tärkeä seikka, joka varmistaa, että palvelu on lähes aina saatavilla. Kysy palveluntarjoajan käyttöaikatakuista. Ehkä voit jopa saada tietoa neljännesvuosi- tai vuosikatsauksista.

  • Tarkista kaistanleveys

Jos aliarvioit tarvitsemasi kaistanleveyden korkealaatuisten puheluiden ylläpitämiseksi, se voi johtaa huonoon tyytyväisyyteen. Kaistanleveyden laskelmat ovat monimutkaisia ja vaativat ymmärrystä yrityksesi puhelimen käyttäjien kokonaismäärästä ja säännöllisesti käymiesi samanaikaisten puheluiden määrästä. Se vaatii myös tietoa siitä, miten käytät internetiä.

  • Hanki (ja varmista) viitteet

Potentiaalisten VoIP-asiakkaiden ei tarvitse pelätä pyytää potentiaalista toimittajaa viitteitä tai suosituksia. Varmistamalla samanlaisilla toimialoilla toimivien asiakkaiden kokemukset voit olla varma, että VoIP-toimittaja voi tarjota riittävää laatua yrityksellesi. VoIP-toimittaja, joka epäröi antaa viitteitä, ei ehkä tarjoa samaa laatua kuin he lupaavat.

  • Varmista, että he tarjoavat SLA:t

Service Level Agreements (SLA:t) ovat sopimus toimittajan ja asiakkaan välillä, jotta varmistetaan odotusten täyttyminen käyttöönoton jälkeen. Varmista, että VoIP-toimittaja suojaa ostajiaan tarjoamalla SLA:t osana liiketoimintasopimusta.

  • Määritä tuki ja sen saatavuus

Mitä voit odottaa, jos sinulla on VoIP-ongelmia arki-iltana? Entä viikonloppuna? Entä jos työntekijäsi tarvitsevat enemmän koulutusta kuin odotettiin puhelintoiminnoissa? On tärkeää tietää, mitä voit odottaa toimittajalta. Kun tarkistat toimittajan viitteitä, pyydä lisätietoja heidän tukensa laadusta ja luotettavuudesta.