Onko VOIP-keskus oikea ratkaisu yrityksellesi?

Erilaisia viestintäkanavia on yhä enemmän asiakkaiden käytettävissä, kun he haluavat ottaa yhteyttä yritykseen. WhatsApp-palvelut tai online-chatpalvelut ovat asioita, jotka yleistyvät jatkuvasti. Jopa yhteydenpito asiakkaisiin Facebook Messengerin tai Twitterin kautta on täysin normaalia. Kaikista näistä uusista menetelmistä huolimatta useimmille ihmisille on edelleen mukavinta soittaa puhelimella. Nykyään yrityspuhelut toimivat paljon kehittyneemmin kuin ennen. Monet pk-yritykset käyttävät nykyään VOIP:ia, joka tarkoittaa Voice Over Internet Protocolia. Lyhyesti sanottuna tämä tarkoittaa, että puhelinliikenne tapahtuu internetin kautta, eli verkossa.
VOIP-puhelut yrityksesi keskuksen kautta
VOIP on monille yrityksille mielenkiintoinen vaihtoehto, koska yritysnumeroa voidaan käyttää useista eri sijainneista. VOIP-puheluita on kaksi erilaista tapaa. Voidaan valita VOIP-keskus, joka asennetaan yritykseesi. Tällä tavoin sinulla on itse hallinta keskuksesta. VOIP-keskuksen avulla on mahdollista tarjota yrityksellesi räätälöityjä ratkaisuja, kuten valikoiden ja odotusmusiikin suhteen. VOIP-keskukseen tarvitaan kertaluonteinen investointi. Usein omasta VOIP-keskuksesta ei aiheudu sopimuskustannuksia ja puhelinkulut ovat suhteellisen alhaiset.
Yrityspuhelut pilvipohjaisella hosted VOIP:illa
On olemassa toinenkin tapa käyttää VOIP:ia, ja se on hosted VOIP. Hosted VOIP:issa kolmas osapuoli (isäntä) hallinnoi keskusta, joka sijaitsee niin sanotussa pilvessä. Hosted VOIP:in tapauksessa käytetään usein sopimuksia, eikä sinun tarvitse itse huolehtia ylläpidosta. Myöskään fyysistä keskusta ei tarvitse olla yrityksessä, koska kaikki tapahtuu pilvessä, jota ylläpidetään datakeskuksesta. Tämän etuna on, että esimerkiksi sähkökatkon tai muiden häiriöiden sattuessa yrityksesi sijainnissa puhelinliikenne ei häiriinny.