Ero hardphonen ja softphonen välinen ero on yksinkertainen: hardphone on kiinteä puhelinlaite, jota käytät puheluiden soittamiseen ja vastaanottamiseen, kun taas softphone on ohjelmistopohjainen puhelin (softphone), jonka voit asentaa eri laitteisiin, kuten pöytätietokoneeseen, matkapuhelimeen tai esimerkiksi lippuautomaattiin, josta voit kutsua apua.

Molemmat ovat puhelinlaitteita, toinen on laitteistopohjainen, toinen ohjelmistopohjainen.

Tässä artikkelissa selitämme myös, mikä vaihtoehto sopii parhaiten mihinkin tilanteeseen. Näin tiedät tarkalleen, mitä tarvitset, jotta yrityksesi on optimaalisesti tavoitettavissa.

Hardphone: edut ja haitat

Hardphone on kiinteä puhelinlaite työpöydällesi. Nykyään kaikki hardphonet ovat Voice over IP -puhelimia, jotka voivat muodostaa yhteyden puhelinkeskukseen dataverkon tai Internet-yhteyden kautta.

Sinun täytyy hankkia tämä. Keskimääräinen hardphone maksaa 100-200 euroa. On olemassa monia eri merkkisiä hardphoneja, kuten Yealink, Cisco ja Siemens.

Me suosimme Yealinkia. Näissä puhelimissa on hyvä äänenlaatu, niitä päivitetään säännöllisesti ja ne ovat erittäin käytettyjä. Voimme lisätä Yealinkin laitteet Yealinkin hallintaohjelmistoomme, jonka olemme saaneet tältä valmistajalta. Näin voimme päivittää Yealinkin puhelimia, ratkaista virheilmoituksia ja tarkistaa yhdessä, onko yhteys kunnossa.

Cisco on maailmanlaajuinen merkki, mutta suljettu järjestelmä. Et pääse puhelimeen käsiksi, tarvitset myös Ciscon puhelinkeskuksen, etkä ole enää vapaa. Tuki on erittäin kallista.

Siemensillä on myös hyviä laitteita, mutta ei hyvää hallintaohjelmistoa palveluntarjoajille, kuten meille, joten emme voi auttaa asiakkaita etänä. Sinulla on siis oltava hieman enemmän tietoa näiden laitteiden konfiguroimiseksi. Tämä ei ole kovin vaikeaa, joten se ei ole mikään “showstopper”.

Hardphone on kätevä, jos haluat kiinteän laitteen työpaikallesi, joka on aina siellä ja soi, kun sinulle tulee puhelu.

Softphone: edut ja haitat

Softphone on ohjelmistosovellus, jonka voit asentaa laitteeseen.

Laite, johon softphone useimmiten asennetaan, on tietokone.

Callcenterit ovat softphonien suurimpia käyttäjiä: ne laajentavat tietokonetta kuulokkeilla (headset) ja asentavat tietokoneeseen softphonen. Tietokoneesta on nyt tullut myös puhelin.

Tämä on erittäin kätevää sille, joka vastaa puheluihin, koska hänellä on molemmat kädet vapaana syötteen käsittelyyn.

Se säästää investointikustannuksia: hardphoneja ei tarvitse hankkia.

Softphonet tietokoneissa toimivat täydellisesti. Tämä johtuu myös siitä, että tietokoneella on kiinteä IP-osoite, kiinteässä sijainnissa kiinteässä dataverkossa.

Haittoja on kuitenkin, nimittäin softphonen käytössä matkapuhelimessa. On palveluntarjoajia, jotka tarjoavat toisen numeron puhelimeesi. Tätä varten sinun on ensin asennettava softphone.

Tämän toimintatavan haittapuoli on, että matkapuhelimessasi softphone-sovellus ei usein ole aktiivinen tai asettuu lepotilaan. Tälle et voi tehdä mitään.

Mutta et saa silloin saapuvia puheluita.

Softphonella matkapuhelimessasi siis aina menetät puheluita. Kuinka hyvä softphone onkaan.

Googlaa “softphone not receiving calls” ja näet, että tämä on maailmanlaajuinen ongelma.

Miksi tätä ratkaisua silti tarjotaan, on yksinkertaista: kustannussäästöt palveluntarjoajalle. Näin ei tarvitse maksaa pääsymaksuja gsm-verkkoon, jotta puhelut toimitetaan matkapuhelimeesi, ja tämä säästää rahaa. Ja sinulle saapuvia puheluita.

Suosittelemme softphonen tai erillisen sovelluksen käyttöä matkapuhelimessasi liiketoimintanumeroa varten vain, jos voit varaa menettää asiakkaita.

Asiakkaamme käyttävät usein paljon rahaa mainontaan, joten haluamme tarjota sinulle mieluiten luotettavan ratkaisun kiinteä-mobiili-integraatiomme avulla, jos etsit puhelinratkaisua, jossa kiinteä liiketoimintanumero ohjataan matkapuhelimeesi.

Meillä sinun ei tarvitse asentaa sovellusta, se vain toimii.