Vapaaehtoisten kanssa avunantopuhelimen perustaminen on melkoinen tehtävä: saapuvat puhelut on ohjattava täydellisesti, kun haluat tarjota luottamuksellisen keskustelun ja kuuntelevan korvan.

Mitkä ovat vaatimukset tällaiselle puhelinpalvelulle ja mitä toimia sinun tulee tehdä, jotta avunantopuhelin saadaan menestyksekkäästi perustettua? Käydään ne läpi askel askeleelta:

Mitä vapaaehtoisten puhelinlinja tekee?

Vapaaehtoisten puhelinlinja auttaa ihmisiä ratkaisemaan ongelmia tai tarjoaa kuuntelevan korvan, jotta ihmiset voivat puhua ongelmistaan. Joitakin esimerkkejä vapaaehtoisten puhelinlinjoista ovat puhelinnumerot, joissa voi keskustella taloudellisista ongelmista, mielenterveydestä, avioerosta, läheisen menettämisestä tai jos kaipaa hyvää keskustelua.

Usein näitä avunantopuhelimia miehittävät asiantuntevat vapaaehtoiset, jotka tarjoavat kuuntelevan korvan vapaa-ajallaan. Näiden vapaaehtoisten on pystyttävä asettumaan toisten asemaan ja osoittamaan ymmärrystä erilaisissa tilanteissa. Nämä puhelinlinjat ovat usein tavoitettavissa joka arkipäivä, joskus myös viikonloppuisin tai öisin.

Erityisesti emotionaalisesti avunantopuhelin voi vaatia paljon vapaaehtoisilta. Siksi on mukavaa, jos tekniikka avunantopuhelimen ympärillä toimii sujuvasti ympäri vuorokauden.

Käyttäjäystävällisyyden ja monien puhelintoimintojen ansiosta meidän Interactive Voice Response -järjestelmämme (IVR) avulla voit järjestää avunantopuhelimen haluamallasi tavalla, jotta vapaaehtoiset voivat keskittyä täysin keskusteluihin oikean tekniikan avulla ja soittaja voi kertoa tarinansa.

Vaihe 1: valitse hyvä puhelinnumero

Voit tietysti perustaa avunantopuhelimen paikallisella puhelinnumerollasi. Tällä saat vahvan paikallisen ilmeen, mikä ei aina ole toivottavaa, jos haluat houkutella valtakunnallista yleisöä. Siksi suosittelemme sinulle kansallista puhelinnumeroa. Kansallisella puhelinnumerolla kaikki voivat soittaa sinulle paikallisin kustannuksin koko maasta.

0800-numero on ilmainen soittajille, mikä tarkoittaa, että puhelukustannukset ovat sinun vastuullasi. 0900-numerolla voit itse asettaa hinnan, jonka perusteella on mahdollista tarjota kustannustehokas palvelu tai jopa tuottaa tuloja.

Jos et halua ilmaista tai maksullista avunantopuhelinta, mutta haluat, että soittajat voivat soittaa normaalilla hinnalla, valitse 085-numero. Meillä on pitkä lista saatavilla olevia 0800/085 ja 0900-numeroita, jotka voit varata heti.

Vaihe 2: yhdistä vapaaehtoiset avunantopuhelimeen

Nyt kun numero on sinun, sinun on asetettava puhelinsoittoalustallamme, missä puhelimen tulee soida, kun joku soittaa. Nämä päämäärät voivat olla vapaaehtoisten kiinteitä tai mobiilinumeroita. Tai kotipuhelin. Tai sovellus meiltä, jonka he asentavat tietokoneelle.

Näin teemme kaikista osan puhelutiimiä ja sinulla on virtuaalinen puhelinkeskus.

Tiimisivullamme jokainen työntekijä voi asettaa, onko hän sillä hetkellä käytettävissä vastaamaan puheluihin. Näin tietokoneemme tietää tarkalleen, kenelle puhelut voidaan ohjata sillä hetkellä.

Avunantopuhelimesi on nyt optimaalisesti tavoitettavissa. Tämä tekniikka toimii 1-250 henkilölle ja on sama tekniikka, jota käytetään myös hätänumeroissa, jotka ovat tavoitettavissa myös öisin, kuten elinsiirtolinjat.

Vaihe 3: lisää muita toimintoja

Sinulla on nyt helposti muistettava numero avunantopuhelimellesi, joka yhdistää soittajat saatavilla oleville vapaaehtoisille. Mutta entä jos kaikki työntekijät ovat varattuja? Belfabriekin kätevien puhelintoimintojen ansiosta voit valmistella numerosi tähän.

Voit esimerkiksi äänittää tervetulotekstin aukioloaikoineen ja muokata sitä, kun et ole tavoitettavissa. Valikolla annat soittajille vaihtoehtoja, joista he voivat valita, jotta heidät yhdistetään suoraan oikealle kollegalle. Ja jonotus asettaa soittajat odottamaan, kun on kiireistä. Jos jonotus on liian pitkä, voit asettaa, että soittajilta pyydetään jättämään viesti digitaaliseen puhelinvastaajaan.

Onko sinulla erityisiä toiveita? Sitten oma kehittäjäsi voi rakentaa täydellisen räätälöidyn ratkaisun puhelin-API:mme (Application Programming Interface) avulla.

Puhelinyhtiö avunantopuhelimille

Kuten näet, puhelinpalvelun perustaminen on hyvin toteutettavissa. Belfabriekissa on mahdollista aloittaa pienestä ja kasvaa yhä suuremmaksi. Kaikki asiakkaamme saavat nimittäin pääsyn samoihin toimintoihin, joiden avulla voit myös laajentaa numeroasi ajan myötä. Onko sinulla vielä kysyttävää vapaaehtoisten puhelinlinjan perustamisesta? Annamme mielellämme lisätietoja tai käynnistämme avunantopuhelimesi numerossa 0800-325 3227!