Erilaisia syitä on monia, miksi yritykset päättävät mainostaa maksullisesti hakukoneissa. Yleisimmin mainittu syy on se, että verkkosivustoa ei saa lyhyellä aikavälillä korkeimmille “ilmaisille” hakutuloksille. Maksullisella mainoksella pääset kuitenkin kertaheitolla kärkeen tai ainakin korkeimmille sijoille.

Miksi AdWords on looginen valinta

Googlen ylivalta muihin hakukoneisiin nähden, suuri määrä työkaluja ja tarjoama läpinäkyvyys tekevät AdWordsista loogisimman vaihtoehdon yrityksille, jotka valitsevat niin sanotut pay-per-click-mainokset.

Ehkä yrityksesi on aiemmin kokeillut Google AdWords -mainoksia joko itse tai markkinointitoimiston avulla. Ehkä sinulla on tällä hetkellä jopa kampanja käynnissä. Joka tapauksessa tässä artikkelissa esittelemme sinulle mielenkiintoisen ominaisuuden Google AdWordsista. Tämän vaihtoehdon avulla saat vielä enemmän soittajia palvelunumeroosi.

Lisää soittajia Google AdWordsin ‘soitelaajennuksella’

Jos haluat kannustaa soittamaan palvelunumeroosi, käytä Google AdWordsin ‘soitelaajennuksia’. Tämän ominaisuuden toiminta riippuu laitteesta, jolla mainoksesi näytetään:

  • Mobiililaitteissa, joilla voi soittaa (älypuhelimet ja jotkut tabletit) ja joissa on täysimittainen selain, mainoksissasi näkyy ‘Soita’-painike. Yhdellä napautuksella käyttäjät voivat nyt soittaa sinulle.
  • Mainoksissa, jotka näytetään kannettavissa tietokoneissa ja pöytätietokoneissa, Google näyttää puhelinnumerosi, mutta se ei ole klikattavissa. Kampanjatyypistä riippuen voit tarkastella laajennettuja tilastoja ja poistaa tai muuttaa numeroa helposti kaikissa kampanjoissasi.

Puhelinnumeron lisääminen on järkevä siirto: älypuhelinten ja SIM-kortilla varustettujen tablettien käyttäjät voivat soittaa sinulle suoraan ilman, että heidän tarvitsee ensin selata verkkosivustoasi. Kiireellisissä tilanteissa vastaat tällä tavalla asiakkaidesi (mahdollisten) tarpeisiin ja saatat olla kilpailijoitasi edellä. Hyviä esimerkkejä yrityksistä, jotka käyttävät tätä palvelua viisaasti, ovat taksipalvelut tai pizzatilaukset.

Mitä numeroita voit sijoittaa mainoksiin

Google antaa sinun sijoittaa mainoksiin minkä tahansa tyyppisiä puhelinnumeroita, myös palvelunumeroita. On myös mahdollista käyttää sijaintilaajennuksia. Kun teet niin, hakukone näyttää paikallisissa hauissa myös reittiohjeet rakennukseesi.

Huomaa: sijaintilaajennusten käyttämiseksi et saa laittaa palvelunumeroa mainokseesi, vaan sinun on käytettävä paikallista numeroasi. Jos haluat näyttää sijaintisi lähelläsi oleville ihmisille, aseta soitelaajennuksen lisäksi myös sijaintilaajennus, jossa on mainittu paikallinen puhelinnumerosi. Henkilö, joka etsii alueesi ulkopuolelta, ei näe sijaintilaajennusta, vaan pelkän soitelaajennuksen — palvelunumeron.

Kuinka asettaa soitelaajennus

Kampanjatyypistä riippuen voit lisätä Google AdWords -mainoksiisi joko vanhentuneen soitelaajennuksen tai optimoidun soitelaajennuksen. Optimoidussa kampanjassa, jossa tavoitat sekä mobiili- että “normaalit” käyttäjät, voit lisätä molemmat laajennustyypit. Optimoitu soitelaajennus tarjoaa yksityiskohtaisemman raportoinnin. Näin konfiguroit optimoidun soitelaajennuksen:

  • Valitse haluamasi kampanja.
  • Klikkaa Mainoslaajennukset-välilehteä.
  • Vaihda näkymä Soitelaajennuksiin.
  • Valitse näkymäksi Päivitetty.
  • Klikkaa Muokkaa ‘Soitelaajennusten asetukset’ vieressä.
  • Klikkaa +Uusi puhelinnumero -painiketta.
  • Syötä yrityksesi puhelinnumero ja siihen liittyvä maa.
  • Valitse, haluatko näyttää mainoksessa mobiililaitteilla verkkosivustosi osoitteen vai puhelinnumerosi. Pöytäkoneilla ja kannettavilla tietokoneilla molemmat tulevat näkyviin.
  • Määritä, mikä on keskustelun vähimmäiskesto, ennen kuin Google katsoo sen konversioksi. ‘Konversiot’ > ‘Kampanjat ja mainosryhmät’ kautta löydät konversioiden määrän ja prosenttiosuuden ‘Konversiot’-kohdasta.
  • Voit myös määrittää, milloin numeroa näytetään tai ei näytetä, esimerkiksi aukioloaikojen mukaan. Klikkaa tätä varten Aloitus-/päättymispäivien ajoitus.
  • Klikkaa tallenna.

Toisin kuin monissa muissa maissa, Google ei vielä salli kannettavien tai pöytätietokoneiden käyttäjien soittaa mainoksissa oleviin puhelinnumeroihin tietokoneen kautta Alankomaissa. Jotkut yritykset lisäävät siksi puhelinnumeronsa vain mobiililaitteiden mainoksiin. He tekevät tämän ei-optimoidun kampanjan avulla. Yritykset, jotka valitsevat tämän tyyppisen kampanjan, voivat lisätä vain vanhentuneen soitelaajennuksen. Tällainen laajennus asetetaan seuraavasti:

  • Valitse haluamasi kampanja.
  • Klikkaa Mainoslaajennukset-välilehteä.
  • Vaihda näkymä Soitelaajennuksiin.
  • Vain jos sinulla on optimoitu kampanja: valitse näkymäksi Ei päivitetty.
  • Klikkaa Uusi laajennus.
  • Määritä, haluatko näyttää mainoksissa puhelinnumerosi lisäksi myös verkkosivustosi osoitteen.
  • Syötä yrityksesi puhelinnumero ja siihen liittyvä maa.
  • Tallenna soitelaajennuksesi klikkaamalla Tallenna.