Onko sinulla 0909- tai 0900-palvelunumero ja annatko soittajien maksaa ‘paikallisen taksan’? Lue sitten tarkasti eteenpäin, sillä muuttuva lainsäädäntö ei enää salli sinun käyttää tätä taksailmoitusta.

Tässä artikkelissa kerromme, millaisiin velvoitteisiin ja seurauksiin joudut varautumaan. Selitämme myös, miten tämä sääntömuutos voi olla sinulle eduksi.

Mitä muuttuu

Palvelunumerot eivät saa 1. lokakuuta 2013 alkaen käyttää ‘paikallista taksaa’ taksailmoituksena. Sen sijaan palvelunumeron haltijoiden on valittava konkreettinen taksa minuuttia tai puhelua kohden ja ilmoitettava se sekä puhelun alussa että viestinnässä.

Miksi tämä muutos?

Vaikka ‘paikallinen taksa’ kuulostaa yksinkertaiselta, käytännössä soittajille ei aina ollut selvää, kuinka paljon puhelu tällä taksalla tarkalleen maksoi. Tämä johtui pääasiassa siitä, että eri puhelinyhtiöt käyttivät erilaisia taksoja paikallispuheluille. Lainsäädännön muutoksella hallitus haluaa luoda enemmän läpinäkyvyyttä kuluttajille, mutta numeron omistajana hyödyt myös tästä.

Miten hyödyt tästä

Selkeämpi tieto puhelutaksoista on miellyttävämpää asiakkaille. Kun soittajasi tietävät tarkalleen, mikä taksa on, kynnys soittaa sinulle on matalampi ja he ovat valmiita pysymään linjalla pidempään. Tämä voi johtaa useampiin puheluihin ja antaa sinulle mahdollisuuden korkeampaan liikevaihtoon. Win-win-tilanne siis.