Met yritysnumerolla tai palvelunumerolla olet paremmin näkyvissä kohderyhmällesi. Mutta miten voit myös lisätä liikevaihtoasi sen avulla? Pienillä muutoksilla työntekijäsi voivat saada enemmän irti saapuvista puheluista.

Seuraavat vinkit ja strategiat koskevat sekä pieniä että suuria yrityksiä. Ehkä käytät joitakin näistä jo, mutta kaikkien viiden yhdistelmä tuottaa parhaan tuloksen.

1. Tiedä, mitä haluat sanoa

Tunnet epäilemättä kohderyhmäsi. Tiedät, mitkä kysymykset ja epäilykset (potentiaalisilla) asiakkaillasi on, mihin he käyttävät rahansa ja vapaa-aikansa ja mihin he ovat herkkiä. Tämän tiedon avulla voit luoda puheluskriptin, jolla työntekijäsi voivat vastata jokaiseen kysymykseen. Koska et halua kohdella soittajia liukuhihnamateriaalina, on tärkeää, että agenttisi laittavat tämän skriptin sivuun sen opiskeltuaan. Näin he voivat antaa oman sävynsä keskustelulle ja vaikuttaa henkilökohtaisemmilta. Ja näin pääsemmekin heti seuraavaan kohtaan.

2. Ole inhimillinen

Uudet ja olemassa olevat asiakkaat tietävät, että haluat myydä heille jotain. Siksi ei ole tarpeen peitellä tätä kankeasti. Vaikka työntekijöilläsi on puheluskripti kiinnitettynä ilmoitustaululleen ja heillä on aina vastaus valmiina, kannusta heitä antamaan keskustelulle henkilökohtainen sävy. Tämä voi tapahtua osoittamalla ymmärrystä, tekemällä huomautuksen uutisista tai säästä ja olemalla pelkäämättä nauraa. Puhelinmyynnissä on kyse henkilökohtaisista suhteista, ja onnistumisen mahdollisuus on suurempi, jos rakennat suhdetta keskustelukumppaniisi.

3. Esitä avoimia kysymyksiä

Jokainen asiakas on ainutlaatuinen. Skripti voi olla hyvä tuki, mutta ei enempää. Jokainen asiakas reagoi eri ärsykkeisiin. Jotta oppisit tuntemaan hänet paremmin ja estäisit keskustelun päättymisen äkillisesti, on hyvä esittää avoimia kysymyksiä. Ei siis kysymyksiä, joihin keskustelukumppanisi voi vastata kyllä tai ei, vaan kysymyksiä, jotka alkavat esimerkiksi miten, miksi, missä määrin, mitä tai mistä johtuen.

4. Korosta etuja

Tunteet ovat voimakkaita ostamisen laukaisijoita. Kun mainostat tuotetta tai palvelua, on tärkeää, että mainitset edut ominaisuuksien sijaan. Varmista, että tämä luettelo ei kuulosta liian harjoitellulta, vaan pidä tauko etujen välillä. Näin annat asiakkaallesi mahdollisuuden sisäistää tämä etu. Voit myös tällä tavalla arvioida asiakkaan reaktiota ja mahdollisesti hyödyntää sitä myöhemmin.

5. Pyydä suositusta

Johtaako keskustelu kauppaan tai ei, pyydä soittajalta rohkeasti suositusta. Tunneeko hän jonkun, joka saattaisi olla kiinnostunut tarjouksestasi? Vaikka vain yksi kymmenestä soittajasta antaisi mahdollisesti kiinnostuneen henkilön nimen, mahdollisuutesi huomattavasti suurempiin myynteihin kasvaa. Sillä kuulostaa paljon paremmalta, jos voit mainita perheenjäsenen, ystävän tai liiketuttavan nimen kuin jos kyseessä on puhdas kylmäsoitto.

Miten sovellat näitä vinkkejä lähes huomaamatta

Näiden vinkkien soveltaminen ei tapahdu yhdessä yössä. Työntekijöidesi on totuttava tähän. Jotta sinun ei tarvitse järjestää uusia koulutustilaisuuksia, voit esimerkiksi ottaa käyttöön yhden vinkin viikossa. Puhelutallennus -toiminto auttaa sinua valvomaan uusien ohjeidesi noudattamista.