Mikä on PBX-keskus?

Olet ehkä joskus nähnyt sellaisen mustavalkoisen filmin, jossa nainen kuulokkeet päässään vastaa puheluihin yksi toisensa jälkeen ja yhdistää soittajan johdot siististi oikeaan liitäntään suuressa kytkentätaulussa, jotta keskustelu vastaanottajan kanssa voidaan aloittaa.
Ensimmäiset puhelinkeskukset olivatkin hyvin kömpelöitä ja suuria, rajoitetuilla mahdollisuuksilla, ja niitä piti käyttää manuaalisesti. Vaikka vuosia myöhemmin koko yhdistämisprosessi automatisoitiin ja siirryttiin digitaaliseen yhdistämiseen, pysyi tämä silti kalliina ja laajana asiana.
PBX tai PABX
Koska tässä voidaan puhua vaihdosta (ei vain kaapeleiden tai liitäntöjen, vaan myös esimerkiksi keskustelun tai muiden tietovirtojen), sai tämä asennus englanniksi nimen ‘Branch Exchange’. PBX:n P tarkoittaa Private. Vapaasti käännettynä puhumme tässä omasta puhelinkeskuksesta, joka asennettiin fyysisesti yrityksen tiloihin.
Vaikka termi PBX otettiin nopeasti käyttöön kansainvälisillä markkinoilla, lisäsivät Euroopan teleoperaattorit siihen vielä yhden kirjaimen ja tekivät siitä PABX:n. Tämä tarkoittaa Private Automated Branch Exchange. Nykyään ei kuitenkaan voida enää tehdä eroa näiden kahden termin välillä, koska kaikki PBX-keskukset on sittemmin automatisoitu jossain määrin. Ajattele esimerkiksi mahdollisuuksia yhdistyä oikeaan palveluun valikosta tai syöttämällä asiakasnumerosi voit heti yhdistyä asiakirjanhoitajaasi.
PBX-puhelinkeskuksen edut
PBX-keskus varmistaa, että koko viestintäprosessi voi sujua paljon sujuvammin kuin aiemmin. Aiemmin jokainen puhelin piti kytkeä ’local loopin’ kautta lähimpään puhelinkeskukseen, mikä puolestaan toi mukanaan kaapelien sekamelskan ja monimutkaisen infrastruktuurin, puhumattakaan tällaisen asennuksen taloudellisesta vaikutuksesta.
Private Branch Exchange on siis puhelinkeskus, joka asennettiin asiakkaalle ja joka mahdollistaa useiden numeroiden, laajennusten ja laitteiden liittämisen yhteen keskukseen. Nykyään tämä ei enää tapahdu kaapeliyhteyden kautta, vaan virtuaaliset linjat (kutsutaan ’trunk lines’) liitetään käyttäjän liitäntään. Näin et enää tarvitse välikäsiä, joka vastaanottaa kaikki puhelut ja yhdistää ne siististi oikeaan sisäiseen laitteeseen.
Tämän järjestelyn suurimmat edut ovat pääasiassa skaalautuvuus ja alhaiset kustannukset. Kun fyysinen keskus vaati suuria taloudellisia ponnisteluja, riittää nyt internetyhteys, jotta koko puhelinkeskus on ulottuvillasi. Jos yrityksesi laajenee ja uusia työntekijöitä palkataan, sinun ei tarvitse järjestää uusia liitäntöjä, voit asettaa ne kaikki virtuaalisesti PBX:ään. Jos muutat tai toimistot vaihtavat keskenään, sisäiset (ja ulkoiset) puhelinnumerot siirtyvät mukana ilman liitäntöjen siirtämistä. Jos haluat käyttää ilmaisia numeroita asiakkaille tai maksullisia numeroita lisäpalveluille, se on mahdollista olemassa olevan PBX:n kautta. Ja jos yhdistät tämän VoIP:iin ja hosted-puhelin pakettiin, mahdollisuudet ovat rajattomat.