VoIP-keskus, miten se toimii?

Kun etsit parasta tapaa järjestää viestintä asiakkaiden, toimittajien ja työntekijöiden kanssa, et voi enää ohittaa VoIP:ia. Tämä moderni viestintäteknologia on digitaalinen seuraaja aiemmille analogisille puheluille. Kuten ennenkin, voit soittaa puhelimella, mutta nyt keskustelu tapahtuu internetyhteytesi kautta, eikä enää kiinteän linjan kautta.

VoIP on digitaalista viestintää

VoIP on tekniikka, jossa puhelut muunnetaan digitaalisiksi datapaketeiksi, jotka lähetetään internetin kautta vastaanottajalle. Linjan toisessa päässä nämä paketit muunnetaan takaisin analogisiksi äänipätkiksi, jolloin keskustelu tulee kuultavaksi.

Koska et ole enää sidottu puhelinliittymään, voit soittaa huomattavasti alhaisemmilla hinnoilla, ja linjan kohina on menneisyyttä.

Yksi tapa käyttää VoIP:ia on liittää adapteri klassiseen puhelimeesi, joka hoitaa tämän teknologian, tai voit valita täysimittaiset IP-puhelimet, jolloin monia lisäominaisuuksia tulee mahdolliseksi. Tietenkin VoIP-keskuksesi on aina riippuvainen internetyhteytesi toiminnasta. Ilman tätä yhteyttä et voi soittaa puheluita. Mutta ole huoletta, kaikki modernit VoIP-puhelinjärjestelmät sisältävät tarvittavat turva- ja varmistusjärjestelmät, joten keskeytyksen riski on minimaalinen.

Piirikytkentä vs Pakettikytkentä

Klassinen puhelinyhteys käyttää järjestelmää, jota kutsutaan piirikytkennäksi. Siinä luodaan keskeytymätön yhteys soittajan ja vastaanottajan välille. Koska viestintä tapahtuu kahteen suuntaan, voimme sanoa, että kyseessä on piiri. Ja aina kun uusi puhelu aloitetaan, vaihdat piiriä. Tällä tekniikalla on kuitenkin kaksi suurta haittaa. Toisaalta on luotava pysyvä yhteys kahden laitteen välille keskustelun ajaksi, mikä tekee lisäyhteyksistä mahdottomia. Toisaalta suuria datamääriä lähetetään jatkuvasti molempiin suuntiin, mikä voi kuormittaa yhteyttä. Myös hiljaiset jaksot tai jaksot, jolloin puhetta ei lähetetä, pitävät linjan varattuna.

VoIP-yhteys käyttää paljon uudempaa tekniikkaa, nimeltään pakettikytkentä, ja se tarjoaa useita suuria etuja. Esimerkiksi keskustelun aikana ei tarvitse ylläpitää jatkuvaa yhteyttä, koska datapaketit lähetetään paloina. Myös käytetyn datan määrää voidaan rajoittaa, koska paketteja lähetetään vain, kun on hyödyllistä tietoa, kuten puhetta. Tämä mahdollistaa sen, että samalla kaistanleveydellä voidaan käydä jopa neljä kertaa enemmän keskusteluja VoIP:lla kuin perinteisellä linjalla, ja emme ole edes puhuneet näihin paketteihin sovellettavasta pakkauksesta.

Puhelun kulku

VoIP-keskus voi tehdä paljon muutakin kuin vain soittaa puheluita. Voit tarjota soittajalle valikon, jonka avulla hänet yhdistetään suoraan oikeaan palveluun, voit muuntaa ääniviestit puheentunnistuksen avulla sähköpostiviesteiksi, jotta voit lukea ne häiriöttä kokouksen aikana, ja voit vastaanottaa puheluita VoIP-puhelimellasi kiinteällä yhteydellä, ja siirtää ne sitten kannettavaan tietokoneeseesi wifi-yhteyden kautta ja jatkaa saumattomasti älypuhelimellasi 4G:n (tai 5G:n) kautta, kun poistut toimistosta.

Kun muodostat yhteyden liitettyyn laitteeseesi, signaali lähetetään keskukseen. Tämä lähettää sitten soittoäänen laitteeseesi osoittaakseen, että yhteys on olemassa.

Seuraavaksi syötät sen henkilön numeron, jolle haluat soittaa, ja keskus tarkistaa sen. Jos kyseessä on perinteinen puhelinnumero, numero soitetaan. Jos kyseessä on digitaalinen versio (IP-osoite), tämä osoite otetaan yhteyttä. Luodaan pääsykoodi, jossa kahdelle kommunikoivalle keskukselle annetaan lupa vaihtaa datapaketteja. Keskustelun aikana tarvittavat tiedot lähetetään edestakaisin keskustelun muodostamiseksi, ja kun lopetat puhelun, istunto suljetaan.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että VoIP-keskus ei ole enää riippuvainen fyysisestä yhteydestä tai kiinteästä numerosta per laite, ja sinulla on myös mahdollisuus liittää tabletti, kannettava tietokone, älypuhelin tai PC tähän keskukseen. Et ole edes sidottu yrityksesi fyysiseen sijaintiin. Ihanteellinen siis etätyöhön, etätyöskentelyyn tai kun olet poissa kotoa.