Kun soitat yritykseen, et aina pääse heti puhumaan työntekijän kanssa. Usein kuulet ensin viestin. “Soitat …:lle” tai “Kiitos, että soitit …:lle”. Tällainen viesti on automatisoitu tervetulotoivotus. Se kuulostaa ammattimaiselta ja auttaa toivottamaan asiakkaat tervetulleiksi siistillä ja selkeällä tavalla! Tällainen tervetulotoivotus on myös mahdollista yrityksellesi. Mutta miltä kuulostaa paras tervetulotoivotus?

Miksi tervetulotoivotus?

Puhelimen kautta annettu tervetulotoivotus ei ole tietenkään pakollinen, mutta se on erittäin siisti ja ammattimainen tapa kohdata asiakkaat. Näin asiakkaasi toivotetaan aina tervetulleiksi samalla tavalla, valitsemallasi viestillä. Sinulla on myös mahdollisuus jakaa viesti rauhassa. Tervetulotoivotusta ei nimittäin voi keskeyttää soittaja. Tällä viestillä voit esimerkiksi ilmoittaa, että valikkovalinta seuraa, mitkä ovat aukioloajat tai että verkkosivustolta löytyy tietoa aiheesta.

Miltä hyvä tervetulotoivotus kuulostaa

Valitettavasti ei ole käsikirjaa täydelliselle tervetulotoivotukselle. Jokainen yritys on erilainen, ja riippuen brändiarvoista ja yrityskulttuurista, yksi viesti ja muoto sopii paremmin yhdelle yritykselle kuin toiselle. Mutta on olemassa useita tapoja, joilla voit aina varmistaa, että saat parhaan hyödyn tervetuloviestistäsi!

Yrityksesi ääni

Se alkaa äänestä. Nauhoitatko viestin itse vai tekeekö sen kollega? Vai haluatko, että tervetuloviestin nauhoittaa palkattu ammattimainen ääni? Tämäkin on mahdollista. Ei vain suurimmat yritykset valitsevat usein tätä muotoa, myös PK-yrityksille tämä on erittäin ammattimainen tapa toivottaa asiakkaat tervetulleiksi. Ja se on helpompaa kuin ehkä ajattelet. Toimitat halutun tervetuloviestin, ja me pyydämme tarjouksen ääninäyttelijätoimistolta. Viesti on sitten kuultavissa jo muutaman päivän sisällä. Voit pyytää esimerkkisivua sekä mies- että naisäänistä, jotka ovat mukana Belfabriekissa.

Viesti, jonka asiakkaasi kuulevat

Ja miltä viesti itse kuulostaa? Anna asiakkaillesi ainakin heti selkeästi tietää, että he ovat yhteydessä yritykseesi. Tee se rauhallisesti ja ystävällisesti. Näin asetat sävyn koko keskustelulle. Hyödynnä tilaa kertomalla jotain yrityksestäsi. “Me edustamme…” tai “Autamme sinua mielellämme…”. Tämä on myös mahdollisuus tehdä hieman ‘brändimarkkinointia’.

Kerro lopuksi aina, mitä tulee tapahtumaan. Nauhoitetaanko keskustelu esimerkiksi tallennettavaksi, vai seuraako valikkovalinta? Näin asiakkaasi tietää, mitä odottaa. Jos sinulla ei ole inspiraatiota, meillä on valmiina useita malleja yleisimpiin tilanteisiin!

Paras tervetulotoivotus

Paras tervetulotoivotus on siis ammattimainen, ehkä jopa ammattimaisella äänellä Belfabriekin kautta. Viesti on rauhallinen, ystävällinen ja kertoo heti, mihin yritykseen soittaja on yhteydessä. Kerrot, mitä tulee tapahtumaan, ja mahdollisesti vielä, mitä yrityksesi edustaa. Näin saat parhaan hyödyn tervetulotoivotuksesta!