Het bijzondere van een 0900-palvelunumero on se, että voit itse määrittää sen hintatyypin (minuuttikohtainen tai puhelukohtainen). Lisäksi voit myös määrittää tämän summan suuruuden yksikköä kohden. Mutta mikä on se hinta, jota voit parhaiten pyytää soittajiltasi?

Monet numeronhaltijat pyytävät meiltä neuvoja minuutti- tai puheluhinnan määrittämisessä. Tässä artikkelissa selitämme, kuinka teet 0900-numerostasi kustannustehokkaan.

Kustannustehokkuus: näin teet sen

Belfabriek maksaa 0900-numeronhaltijoille kuukauden lopussa ansiot, jotka he ovat tuottaneet palvelunumeroillaan. Riippuen puhelukustannuksista numeronhaltijat saavat alennusta laskustaan tai siistin kuukausittaisen tilisiirron Belfabriekilta pankkitililleen.

Jos et halua tehdä voittoa tai tappiota, on tärkeää löytää “sweet spot”. Minuuttikohtaisessa hinnoittelussa tämä kohta on tällä hetkellä noin 10 senttiä. Jos haluat mieluummin veloittaa soittajiltasi kiinteän hinnan per puhelu mutta silti toimia kustannustehokkaasti, se on hieman monimutkaisempaa. Tässä sinun tulee ottaa huomioon keskimääräinen puhelun kesto laskelmassa. Jos se on esimerkiksi kuusi minuuttia, puheluhintasi tulisi olla 6 x € 0,10 = € 0,60 per puhelu. Huomaa: tämä laskelma ottaa huomioon vain puhelukustannukset eikä muita kuluja, joita sinulle syntyy. Otsikon “Haluatko mieluummin tehdä voittoa?” alla käsittelemme tätä tarkemmin.

Jos olet vasta aloittamassa puhelinpalveluasi, sinulla ei ole vielä tietoja keskimääräisestä puhelun kestosta. Silloin sinun tulisi työskennellä arvion perusteella tai, vielä parempi, käyttää minuuttihintaa, kunnes sinulla on enemmän selkeyttä tästä. Laajat tilastot, joihin Belfabriek antaa sinulle pääsyn, paljastavat pian, kuinka kauan puhelut keskimäärin kestävät ja mitkä ovat keskimääräiset kustannuksesi per puhelu. Sen jälkeen voit mukauttaa hintasi tämän perusteella.

Haluatko mieluummin tehdä voittoa?

Helpdeskinä tai konsulttina huomaat, että soittajat haluavat mielellään hyödyntää tietämystäsi. Onkin loogista, että haluat saada tästä palkkion. 0900-numerolla se on mahdollista, mutta on vaikea tarkalleen sanoa, teetkö voittoa ja jos kyllä, milloin. Puhelukustannusten lisäksi sinulla on myös muita kuluja: toimistosi, sähkö, työntekijöidesi tuntipalkka jne. Jokaisessa organisaatiossa breakeven-piste on eri hintatasolla.

Kokeile parhaan hinnan löytämiseksi

Yhteenvetona oikean hinnan löytäminen riippuu kolmesta asiasta: puhelinpalvelusi tavoitteesta, puhelukustannusten lisäksi syntyvistä kuluista ja siitä, miten soittajat reagoivat hinnanmuutokseen.

Suosittelemme, että lähdet liikkeelle arviosta: kuinka monta soittajaa saat päivässä? Tämän perusteella valitset hinnan, jota säädät ylös- tai alaspäin yhden tai kahden kuukauden jälkeen. Henkilökohtaisessa tilastotietojen hallintapaneelissasi näet, kuinka monta soittajaa saat todellisuudessa ja millainen vaikutus hinnanmuutoksella on. Saattaa siis olla tarpeen tehdä muutamia kokeiluja, ennen kuin olet varma uudesta hinnastasi.